zondag 2 oktober 2016

In gesprek met D66

Gisteren brachten we mijn dochter naar scouting. Ze had de overgebleven taart van mijn diploma uitreiking meegekregen om uit te delen, maar dat was iets te veel om op de fiets mee te krijgen :). Daarna gingen we op pad om ons tosti ijzer te vervangen. Niet super noodzakelijk, maar tosti's zijn wel erg lekker.
Aangekomen in het winkelcentrum zagen we een foodtruck en nieuwsgierig als ik ben ging ik even kijken. Door een vriendelijke meneer, met een D66 jas aan werd mij een broodje tonijn aangeboden. Ik snapte wel wat hier de bedoeling van was, maar goed....De verkiezingen komen eraan dus ik was wel benieuwd wat hij te vertellen had.

We raakten in gesprek en wat ik erg leuk vond, de man was geen reclame aan het maken, de fractie Alkmaar wilde vooral in gesprek om te kijken wat er speelt op straat. Dus de arme man vroeg mij of ik nog punten had

Mijn man begon te lachen en zei: "Weet je heel zeker dat je dat wil weten?" Maar dit wakkerde de nieuwsgierigheid van de man alleen maar verder aan. En zo begonnen we een goed gesprek over de participatiewet. In het kort uitgelegd: Deze wet moet mensen met een arbeidsbeperking helpen om makkelijker aan het werk te komen. Bedrijven hebben een banenafspraak gemaakt, waarin ze afgesproken hebben om meer mensen met een arbeidsbeperking in dienst te nemen. Dit wordt gecontroleerd door middel van het doelgroepenregister. Hierin is iedereen die volgens de participatiewet een arbeidsbeperking heeft opgenomen. Maar.....en hier gaat het mis. Niet alle groepen zijn hierin opgenomen. Mensen die nooit een uitkering hebben gehad of mensen die net als ik, 100% zijn afgekeurd staan er niet in.

Dit was een eyeopener voor de vriendelijke man, met wie ik stond te praten. Want hij trok zelf al de conclusie dat het voor mij dus, in plaats van makkelijker, moeilijker gemaakt wordt om een baan te vinden. En dat is helemaal waar, want logischerwijs nemen bedrijven liever mensen aan die in het doelgroepenregister staan, zodat ze kunnen voldoen aan de banenafspraak.
En ik zou dolgraag willen dat mensen met een arbeidsbeperking makkelijker aan een baan komen, maar dan moeten er wel gelijke kansen komen voor iedereen met een arbeidsbeperking.

Gelukkig was hij dat helemaal met me eens en gaat hij dit punt meenemen naar de fractie. Ik hoop van harte dat dat geen loze belofte is, maar dat ik er nog eens iets van terug hoor. Want ik stop niet met lawaai maken, tot dit veranderd is!


Meer info over de participatiewet: rijksoverheid - participatiewet
D66 fractie Alkmaar:D66 - fractie Alkmaar

2 opmerkingen:

  1. Ik hoop dat er wat veranderd. Het is krom dat er aan de ene kant tijd, geld en energie gestoken wordt om mensen aan een baan te helpen en aan de andere kant kunnen mensen met een arbeidsbeperking niet aan het werk omdat de wetgeving het niet toe laat.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik hoop het ook, maar zal niet stoppen met lawaai maken tot dat het veranderd is :)

    BeantwoordenVerwijderen