maandag 5 december 2016

De afdeling oplossingen

"Nee, meneer, u spreekt niet me de afdeling opzeggingen. U spreekt met de afdeling oplossingen"

Het is een grap die ik regelmatig maak op mijn werk, maar vaak is het wel waar klanten naar zoeken. Ze willen niet opzeggen, ze willen een oplossing. Mijn uitdaging is het om in elk gesprek de ideale oplossing voor de klant te vinden. Dit vraagt creativiteit, goed luisteren, logisch nadenken, maar vooral ook denken in mogelijkheden. Ik werk nog maar drie maanden bij Ziggo en ik heb het enorm naar mijn zin. Waarom? Ik mag nu op mijn werk toepassen, wat ik al een aantal jaar in mijn privéleven met veel plezier doe: Denken in mogelijkheden!

En na drie maanden kan ik zeggen dat ook mijn teamcoach en zijn collega's hetzelfde doen. Zoals ik jullie eerder verteld heb, toen ze me aannamen bij Ziggo ben ik volledig open geweest over mijn beperking. Tijdens mijn sollicitatie is aan mij gevraagd wat ik nodig heb om goed te functioneren. Hiermee is het kader bepaald en binnen dit kader functioneer ik als ieder ander. Het kost mijn teamcoach elke week vijf minuutjes om mijn rooster aan te passen, er zal aan mij niet gevraagd worden om extra uren te werken en als ik het uit wil leggen krijg ik te horen: "Afspraak is afspraak Helma, je zeurt niet. We hebben dit afgesproken en dus doen we het zo." Het heeft even geduurd, maar nu geloof ik dat ze het ook echt zo zien. En daar word ik blij van. 
Door dit kader is er iets heel moois gebeurd. Ik heb geen beperking meer! Op mijn werk ben ik gewoon Helma, help ik klanten, denk ik mee, maak ik grappen, werk ik samen en doe ik mijn best voor een mooi resultaat. Ben ik dan niet meer ziek? Helaas wel, maar ik voel me nog maar een dag in de vier weken patiënt. De andere 27 dagen ben ik retentiemedewerker bij Ziggo en is mijn talent veel belangrijker dan mijn beperking.

Ik hoop dat andere werkgevers hier een voorbeeld aan nemen. Het klinkt makkelijk, maar ik geloof dat het kan. Als je maar denkt in mogelijkheden. Waarom zou iemand die blind is of in een rolstoel zit zijn werk minder goed kunnen doen dan een ander? Als hun talent centraal gesteld wordt en het kader voor deze mensen bepaald is, kunnen zij net zo goed functioneren als ieder ander. En geldt dit ook niet voor mensen zonder beperking? Ik begrijp heel goed dat dit niet zomaar voor elkaar is. Het vergt flexibiliteit, creativiteit en goed luisteren. Maar ik geloof dat het veel meer oplevert. Een werknemer, die kan functioneren zonder beperking levert ook heel veel op. Hij is gemotiveerder, loyaler en krijgt ruimte om op te bloeien. Dat zul je terugzien in resultaten. Een win-win situatie, als je het mij vraagt!

Laten we talent centraal stellen! En mocht je hier over in gesprek willen, er zijn meerdere partijen die je hier graag bij helpen.
Het UWV: UWV werkgevers
Randstad participatie: Randstad participatie
Enuitzendbureau: Enuitzendbureau




Geen opmerkingen:

Een reactie posten